20
مرداد

کلید دیمر چگونه کار می‌کنند؟

کلید دیمر برای تنظیم ولتاژ در دستگاه‌های مختلف کاربرد دارند که یکی از آن‌ها لامپ‌ها هستند که در تنظیم روشنایی آن‌ها نقش دارد.
به طور تخصصی‌تر می‌توان گفت که دیمر یک برد الکترونیکی است که مقداری ولتاژ را به عنوان ورودی دریافت می‌کند و با تغییر آن ولتاژ خروجی را وارد دستگاه مورد نظر می‌کند. مثلاً با تغییر ولتاژ ورودی یک لامپ، روشنایی آن را کم یا زیاد می‌کند. بیشترین میزان ولتاژ، ولتاژ ورودی و کمترین آن صفر است بنابراین دیمر به عنوان واسطه بین ولتاژ ورودی و دستگاه مورد نظر می‌تواند مقدار روشنایی را با ولتاژی بین صفر تا مقدار ولتاژ ورودی تنظیم کند.
دیمرها که امروزه کاربردهای گسترده‌ای پیدا کرده اند انوعی مختلفی دارند برخی از آن‌ها عبارتند از:

• دیمر چرخشی:

ساده‌ترین و راحت‌ترین نوع دیمرها، دیمر میکانیکی است که کافی است فقط آن را به جای کلید برق نصب کنید و نیازی به تغییر سیم‌کشی ساختمان ندارد.

• دیمر لمسی(تاچ):

دیمرهای لمسی یا دیمر تاچ نیز مشابه دیمرهای مکانیکی هستند که ظاهری مدرن‌تر و پیشرفته‌تر به خود گرفته اند و در ساختمان‌های لوکس کاربرد گسترده‌تری دارند.

• دیمر هوشمند:

دیمرهای هوشمند نوع جدیدتری از دیمرها هستند که درواقع به صورت هوشمند روشنایی فضای درونی خانه را با توجه به روشنایی فضای بیرون خانه تنظیم می‌کنند. مثلاً در هنگام ظهر که روشنایی بیرون خانه به حداکثر می‌رسد، روشنایی فضای درونی خانه در میزان حداقل خود تنظیم می‌شود.

کلید و پریز های قابل استفاده با کلید دیمر

به طور کلی کلید دیمر با همه ی قاب های کلید وپریز قابل استفاده است اما در برخی حالت ها که از قاب های کلید وپریز چند خانه استفاده میشود میتوان بسته به نیاز محیط و محصولات دکوراتیو مانند دیوارکوب ، قاب هالوژن، لوستر و چراغ سقفی از تعداد مکانیزم مورد نظر در کنار کلید های دیمر استفاده کرد. به طور مثال در یک قاب سه خانه میتوانید یک دیمر به اضافه ی یک پریز و یک کلید اهرمی دو پل استفاده کنید و یا همه ی این سه خانه را از کلید دیمر استفاده نمایید.

 

 

لامپ های قابل استفاده برای کلید دیمر کدامند؟(dimmable)

لامپ های رشته ای یا تنگستن:

لامپ های رشته ای برای مدت طولانی انتخاب استاندارد برای کاربردهای نورپردازی قابل تنظیم بوده است. این لامپ ها با گرم کردن سیم رشته ای عمل می کنند تا زمانی که نور مرئی ساطع کند و مقاومت آنها در برابر جریان الکتریکی با دما تغییر می کند. لامپ‌های رشته‌ای ذاتاً با کلید های دیمر سازگار هستند، زیرا به خوبی به تغییرات ولتاژ پاسخ می‌دهند و می‌توانند به آرامی از شدت روشنایی کامل تا سطح روشنایی حداقلی کم شوند. علیرغم کاهش محبوبیت آنها به دلیل ناکارآمدی انرژی، لامپ های رشته ای گزینه مناسبی برای روشنایی با کنترل کم نور در محیط های مسکونی و تجاری هستند.

لامپ هالوژن:

لامپ های هالوژن نوعی لامپ رشته ای هستند که از پرکننده گاز هالوژن برای افزایش کارایی و افزایش عمر لامپ استفاده می کنند. مانند لامپ‌های رشته‌ای سنتی، لامپ‌های هالوژن کاملاً قابل تنظیم هستند و با کلیدهای دیمر سازگار هستند. اندازه جمع و جور و خروجی نور سفید واضح، آنها را به انتخاب های محبوبی برای نورپردازی برجسته، نورپردازی کاری و وسایل تزئینی تبدیل کرده است. با این حال، لامپ‌های هالوژن انرژی بیشتری نسبت به جایگزین‌های LED مصرف می‌کنند و گرمای قابل‌توجهی تولید می‌کنند و در صورت استفاده با کلید های دیمر، نیاز به تهویه مناسب و مدیریت حرارتی دارند.

لامپ های LED قابل تنظیم (دیمری):

لامپ های LED قابل تنظیم به عنوان یک جایگزین محبوب و کم مصرف برای لامپ های رشته ای و هالوژن سنتی ظهور کرده اند. این لامپ ها از دیودهای ساطع کننده نور برای تولید روشنایی استفاده می کنند که بهره وری انرژی برتر، طول عمر بیشتر و کاهش هزینه های نگهداری را در مقایسه با منابع نور معمولی ارائه می دهند. لامپ‌های LED قابل تنظیم در اشکال، اندازه‌ها، دمای رنگ و خروجی‌های لومن مختلف موجود هستند که راه‌حل‌های روشنایی همه‌کاره را برای کاربردهای مسکونی، تجاری و صنعتی ارائه می‌کنند. هنگامی که با کلید دیمر سازگار جفت می‌شوند، لامپ‌های LED قابل تنظیم می‌توانند به عملکرد کم نور بدون سوسو، وزوز یا تغییر رنگ دست پیدا کنند و راحتی کاربر و جذابیت بصری را افزایش دهند.

لامپ های فلورسنت فشرده (CFL):

لامپ های فلورسنت فشرده (CFL) نوع دیگری از فناوری روشنایی کم مصرف هستند که می توانند با استفاده از کلید های دیمر سازگار کم نور شوند. فلورسنت ها با عبور جریان الکتریکی از لوله ای حاوی بخار جیوه و پوشش های فسفر عمل می کنند و نور فرابنفش (UV) تولید می کنند که به نور مرئی تبدیل می شود. در حالی که مدل‌های اولیه CFL قابلیت‌های کاهش نور محدودی داشتند و در هنگام کم‌نور شدن مستعد سوسو زدن و تغییر رنگ بودند، پیشرفت‌ها در فناوری CFL منجر به توسعه CFLهای کم‌نور می‌شوند که عملکرد روشن‌تر و سازگاری بهتر با کلید‌های دیمر را ارائه می‌دهند. با این حال، انتخاب کلید های دیمر که به طور خاص برای استفاده با CFL ها طراحی شده اند، ضروری است تا از عملکرد بهینه کم نور و طول عمر اطمینان حاصل شود.

نکته مهم : نکته ای که در انتخاب کلید ها ی دیمر وجود دارد این است که دیمر ها مخصوص به نوعی از لامپ ها هستند برای مثال برخی برای دیم کردن لامپ های تنگستنی هستند ، برخی برای تنظیم نور لامپ های ال ای دی و تعداد کمی مناسب لامپ فلورسنت .
تعدادی از دیمرها وجود دارند که توانایی تنظیم شدت نور در دو لامپ تنگستنی و ال ای دی را دارند. این نکته را با توجه به مشخصات درج شده بر روی مکانیزم در هنگام خرید لحاظ بفرمایید.

هنگام خرید دیمرها با این نکات توجه کنید:

در خرید دیمر ابتدا مهم است که نوع دیمر را با توجه به نیاز خود به درستی انتخاب کنید. علاوه بر این باید به سهولت یا عدم سهولت نصب آن نیز توجه کنید. مثلاً همانطور که گفته شد نصب دیمرهای مکانیکی بسیا ساده‌تر از دیمرهای هوشمند است.
نکته مهم دیگر در خرید دیمرها توجه به نوع لامپ‌ها و ولتاژ معمول لامپ‌های خانه است. دیمری که تهیه می‌کند باید با این موارد سازگار باشد؛ در غیر اینصورت ممکن است آسیب‌هایی را به بار بیاورد و یا به درستی کار نکند.
با توجه به تنوع قیمت دیمرها، توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال، همانطور که انتظار می‌‌رود قیمت دیمرهای هوشمند نسبت به دیمرهای مکانیکی به میزان قابل توجهی تفاوت دارد.

مزایای استفاده از دیمر چیست؟

در نهایت اگر هنوز در خرید دیمر به جای کلیدهای برق عادی تردید دارید بهتر است نگاهی به مزایای این وسیله بیاندازید.

آنچنان که انتظار می‌رود دیمرها در صرفه‌جویی در مصرف برق به ما کمک می‌کنند. کلیدهای عادی به صورت صفر یا صد عمل می‌کنند به طوریکه حتی در ساعاتی از روز که روشنایی مطلوبی از فضای بیرون در خانه ایجاد می‌ود و شما به نور کمی احتیاج دارید هم باید از مقدار ماکسیمم روشنایی یک لامپ استفاده کنید؛ اما با نصب دیمر می‌توانید این میزان روشنایی را تنظیم کنید تا به مقدار نیازتان برق مصرف کنید.

دیمرها به افزایش طول عمر لامپ‌ها نیز کمک می‌کنند. کاهش ولتاژ وروردی به لامپ، مانع ایجاد نوسان در دستگاه شده و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد.

علاوه بر همه موارد فوق، دیمرها جلوه زیباتری به خانه می‌دهند. استفاده از دیمرها به جای کلیدهای برق معمول که در تمام خانه‌ها کاربرد دارد جلوه‌ی متفاوت و مدرن‌تری به خانه‌تان می‌دهد.

نکات مرتبط با استفاده از لامپ قابل دیم شدن(قابل تنظیم شدت نور)

• ازلامپ قابل دیم شدن با برندهای شناخته شده استفاده نمایید

کارکرد لامپ دیمری وابسته به پارامترهای متنوعی است، به‌عنوان مثال میزان نور لامپ در حداکثر توان ممکن، پایداری نور خروجی و موارد ایمنی لامپ. این ویژگی‌ها معمولاً در لامپ‌های بی‌نام و نشان دیده نمی‌شوند. متاسفانه برخی از تولیدکنندگان نیز میزان کمی تغییر در نور لامپ خود ایجاد می‌کنند و خودشان را عرضه‌کننده لامپ دیمری می‌دانند. اگر از برندهای معتبر استفاده نمایید، جدا از خصوصیات دیمری، محصول با کیفیت‌تر و با گارانتی طولانی‌تر خواهد بود و پشتیبانی آن‌ها از مشتریان گسترده‌تر است. اصولاً یکی از دلایل گرانی کالاهای صاحب برند، استفاده از مواد اولیه مرغوب و پروسه تولید باکیفیت‌تر است.

• مشخصات محصول را بخوانید

برای اینکه لامپ مورد نظر با کاربرد شما همخوانی داشته باشد به میزان نور خروجی آن دقت نمایید؛ با رشد تکنولوژی در سال‌های اخیر بازده نوری (لومن بر وات) لامپ‌های ال ای دی رشد چشمگیری داشته و لامپ‌های هم اندازه روز به روز میزان نور خروجی بیشتری پیدا کرده اند. در این میان لامپی را انتخاب نمایید که نور مورد نیاز شما را تامین کند؛ اگر لامپی نور خروجی کمی دارد استفاده آن با دیمر چندان معقول نیست. وجود لامپ‌های پرنورتر برای استفاده در دیمر مناسب‌تر هستند و بازه گسترده‌تری از نور را پوشش می‌دهند.

• در خصوص سازگاری لامپ با دیمر از تولیدکننده بپرسید

اکثر تولیدکنندگان مطرح نورپردازی، در خصوص کاربرد و انطباق محصولشان با برندهای موجود در بازار اطلاعات کاملی دارند. دیمرهای مختلف در شرایط متنوعی تست می‌شوند و دانستن سازگاری این محصولات با یکدیگر برای شما مفید است. برای انتخاب دیمر از تولیدکننده لامپ بهترین گزینه را بخواهید؛ چرا که آن‌ها بیشترین اشراف را به کارکرد محصول خود دارند.

• محصولات دکوراتیو روشنایی قابل دیم شدن تهیه کنید(dimmable)

برای بسیاری شاید سوال بشود که چه طور می‌توانیم نور دیوارکوب یا چراغ دیواری اتاق خواب یا چراغ رومیزی و آباژور را کم و زیاد کنیم. معمولا این نوع محصولات در دو نوع قابل دیم شدن و غیر قابل دیم شدن عرضه می‌شوند. در هنگام خرید از فروشنده بخواهید که نوع (dimmable) آن را به شما بدهد.

• دیمر را بر اساس حداکثر توان لوستر انتخاب نمایید

دیمر مخصوص ال ای دی مانند دیمر معمولی مقادیر حداقل و حداکثر توان دارد ولیکن این دیمرهای جدید عموماً حداکثر توان کمتری نسبت به نسل قبلی خود دارند؛ لذا دیمری تهیه نمایید که بتواند توان نامی لوستر یا آویز مد نظر شما را پوشش دهد. روش دیگر منطقه‌بندی روشنایی است که با این کار جریان عبوری از هر دیمر محدود می‌شود.