20
مرداد

چه نوع چراغی برای نورپردازی روی تابلو/ تابلو فرش مناسب است؟

تابلوها و تابلوفرش‌ها از جمله تزئینات خانه هستند؛ برای اینکه بتوانیم آن‌ها را در نقش خود به خوبی نمایان کنیم باید در نورپردازی این وسائل دقت و حساسیت لازم را به خرج دهیم. درواقع ما باید طوری آن‌ها را در معرض نور قرار دهیم که هم تمام جزئیات اثر به خوبی مشخص باشد و هم‌ اینکه زیبایی مورد نظر را به فضای خانه بدهد.
برای اجرای این ایده بهتر است از چراغ ها استفاده شود که به بررسی انواع آن ها میپردازیم:

• استفاده از چراغ‌های دیواری یا دیوارکوب ها:

برای نمایش تابلوها یا تابلوفرش‌ها غالبا نور چراغ‌های سقفی کافی نیست؛ چراکه نور چراغ‌های سقفی در تمام فضای اتاق پراکنده است و با توجه به اینکه در استفاده از تابلوها جرئیات اثر برای ما اهمیت دارند چراغ‌های سقفی نمی‌توانند به خوبی این جزئیات را برای ما برجسته کنند و زیبایی واقعی اثر را نشان دهند. یکی از راهکارهای پیشنهادی استفاده از چراغ‌های دیواری یا دیوارکوب ها می‌باشد که درست در بالای تابلو نصب شده و می‌توانند منبع نوری کافی برای ارائه تصویری بهتر از اثر تزئینی باشند. این نوع چراغ دیواری ها (دیوارکوب) میتوانند با تنظیم جهت نور بر روی تابلو فضای بهتر و نورپردازی کافی را بر روی تابلو فرش و یا اثر هنری زیبایی آن را دوچندان کنند.

نورپردازی زاویه‌دار با چراغ دیواری و هالوژن سقفی جهت دار :

نورپردازی تابلوها حتی درصورت استفاده از چراغ‌های دیواری لزوما نباید به صورت خطی نصب شده و نور عمودی بر تابلوی شما بتابند بلکه وابسته به شرایط و نوع تابلوی شما گاهی لازم است این نور از زوایای مختلف تابیده شود تا به خوبی تابلوی مورد نظر شما را نمایش دهد.
مثلا اگر در تابلوی شما اثری از چهره وجود دارد بهتر است نورپردازی از چند زاویه مختلف انجام شود تا بتواند نقش چهره در تابلو را به صورت برجسته‌تر نشان دهد. در این حالت شما میتوانید از دیوارکوب های کوچک به تعداد زیاد استفاده کنید.

 

 

• استفاده از نور نقطه‌ای ( نور با شعاع کم یا فوکوس) با چراغ سقفی و چراغ دیواری:

در نورپردازی تابلوها و تابلوفرش‌ها گستره‌ی خیلی محدودی به نمایش گذاشته می‌شود، بنابراین به طبع از نورپردازی پراکنده با تابش گسترده استفاده نمی‌شود و باید از نورپردازی نقطه‌ای بهره برد به طوری‌که اثر در نظر برجسته شود و زیبایی آن جلوه کند.
برای اینکار میتوانید چراغ هایی که حالت تنظیم جهت و شدت نور را دارند در روبروی و یا روی سقف نصب کنید که نور مستقیم بر روی تابلو توسط چراغ های دیواری و چراغ سقفی ایجاد شود.

• انتخاب رنگ مناسب نورپردازی:

در نورپردازی تابلوها انتخاب رنگ مناسب نور بسیار حائز اهمیت است. رنگ نورپردازی علاوه بر اینکه به وضوح اثر می‌افزاید ممکن است بر معنا و مفهوم تااثر نیز تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد. بنابراین رنگ نورپردازی تابلو نیز یکی از مواردی است که باید با دقت انتخاب شود. استفاده از لامپ هایی با طیف نور متناسب با اثر و تابلو فرش در چراغ های دیواری بالا تابلو و دیوارکوب ها میتواند تاثیر بسزایی در زیبایی آن اثر بگذارد.

انتخاب مناسب رنگ وابسته به شرایط و نوع تابلوی شما چه از نظر بافت تابلو و چه از نظر نوع اثر متفاوت است. مثلا معمولاً در نورپردازی تابلوها، مخصوصاً تابلوهایی با زمینه تیره‌تر، از نور زرد ملایم استفاده می‌شود؛ یا غالباً برای تابلوفرش‌ها از ترکیب دو رنگ زرد و قرمز در نورپردازی بهره برده می‌شود.