پارک خورشیدی دبی
04
دی

پارک خورشیدی دبی

پارک خورشیدی دبی


امروزه در سراسر جهان دغدغه تولید انرژی از سوخت های پاک وجود دارد و این موضوع بخصوص در کشورهای خاورمیانه و کشورهایی که ار منابع نفتی وگازی استفاده میکنند بیشتر شده است.
برای کشور امارات هم جزو پیش درآمدان این موضوع است که با پیشرفت های بسیاری که در زمینه ی سازندگی و آبادانی داشته این کار قابل انجام است.
همانطور که میدانید شهر دبی شهری است که از قسمت های بیابانی وسیعی تشکیل شده است و خورشید به صورت یکسان بر آن میتابد و با توجه به اینکه کشور امارات کشوری با آب و هوا گرمسیری و منطقه ی بیابانی است ، استفاده از انرژی خورشید را ممکن میسازد.
ساخت پارک خورشیدی که با جذب نور خورشید انرژی خورشیدی را به برق تبدیل میکند کاری است که در کشور امارات در حال انجام است. این پارک به جهت وسعت ریادی که دارد اولین پارک خورشیدی ساخته شده در جهان است. با اینکه این ایده بصورت تئوری در چند کشور دیگر مطرح شده بود اما امارات متحده عربی پیشتاز ساخت این پارک و سیستم بود.

این پارک به جهت وسعت ریادی که دارد اولین پارک خورشیدی ساخته شده در جهان است. با اینکه این ایده بصورت تئوری در چند کشور دیگر مطرح شده بود اما امارات متحده عربی پیشتاز ساخت این پارک و سیستم بود. احداث فاز اول این پارک در سال ۲۰۱۳ آغاز شد.
در ۲۰ مارس ۲۰۱۷، فاز دوم نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی پارک خورشیدی که بزرگترین و اولین پروژه در نوع خود در منطقه است، راه اندازی شد.

این پروژه انرژی پاک ۵۰ هزار اقامتگاه در امارات را فراهم می کند و باعث کاهش ۲۱۴ هزار تن انتشار کربن در سال می شود.

هدف ازساخت این پارک تا سال ۲۰۲۳ این بوده است که استفاده از انرژی خورشیدی را تا ۲۵٪ قابل استفاده و به مصرف برساند و تا سال ۲۰۵۰ استفاه از انرژی خورشیدی را به ۱۰۰٪ برساند.

این سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد درهمی (۱۳.۶ میلیارد دلاری) می تواند نیروی برق بیش از ۱.۳ میلیون خانه را تامین کرده و حجم کربن تولید شده در این کشور را به طور سالانه ۶.۵ میلیون تن کاهش دهد.

ساخت این نیروگاه خورشیدی در سال ۲۰۱۲ اعلام شد و در شرایطی که بر اساس برنامه ریزی ها قرار است ساخت آن در سال ۲۰۳۰ به پایان برسد، ساخت پارک خورشیدی ۵.۰۰۰ مگاواتی محمد بن راشد آل مکتوم به اندازه ۳ برابر برج خلیفه زمان خواهد برد. فازهای اول و دوم این پروژه به اتمام رسیده که شامل ۲.۳ میلیون صفحه فتوولتائیک با ظرفیت ۲۱۳ مگاوات است.

Cpsبرج


بلندترین برج نیروگاه خورشیدی تمرکزی در مارس ۲۰۱۸، پایه های سازه ای آماده شد. ر این برج از آینه هایی به نام هلیو استات استفاده خواهد شد که نور خورشید را در بالای برج متمرکز خواهند کرد تا جریانی از نمک های ذوب شده را داغ سازد. از این گرما برای تامین نیروی توربین های بخار نیروگاه استفاده شده که در نهایت برق تولید خواهند کرد.
نیروگاه خورشیدی تمرکزی (تغلیظی) انرژی را به شکل گرما و نه در باتری ها ذخیره می سازد. گفته میشود به طور معمول، نیروگاه خورشیدی تمرکزی بهره وری کمی بالاتری نسبت به صفحات فتوولتائیک دارد. مخزن انرژی گرمایی ۱۰ برابر ارزان تر از مخزن انرژی الکتریکی است. این موضوع باعث برتری این تکنولوژی خاص می شود. در عمل این بدین معناست که این برج می تواند حتی بدون خورشید و در طول شب نیز به تولید برق ادامه دهد. برج دبی می تواند گرما را برای ۱۵ ساعت در خود نگه داشته و ۲۴ ساعت شبانه روز برق تولید کند.
این برج ۲۶۰ متر طول دارد و بیش از۷۰.۰۰۰ آیینه ی هلیو استات در آن به کار برده شده است.

پنل های خورشیدی

۲.۳ میلیون پنل خورشیدی به مساحت ۴.۵ کیلومتر مربع نصب شد. اداره آب و برق دبی با به دست آوردن کمترین قیمت در سطح جهانی با ۵.۶ دلار در هر کیلووات ساعت یک رکورد جهانی ثبت کرد. پنل های خورشیدی که سرتا سر پارک محمد بن راشد قرار گرفته است ، از جنس سیلیکون هستند و انرژی خورشید را به خوبی جذب میکنند.
به دلیل اینکه این مرکز در بیابان دبی ساخته شده و امکان پوشیده شدن پنل ها توسط شن نیز وجود دارد پس بنابر این در اقدامی نوآورانه از ربات های تمیز کننده استفاده شده که در طی ۲۴ ساعت در حال تمیز کردن سطح پنل ها هستند.