27
مرداد

مزیت استفاده از motion detector یا سنسور حرکتی چیست؟

سنسور حرکتی یا حسگر حرکتی یک قطعه الکترونیکی است که برای تشخیص و اندازه‌گیری حرکت طراحی شده؛ وقتی وسیله یا شخصی در محدوده دید سنسور حرکتی قرار بگیرد، سنسور اطلاعاتی را به سیستمی که به آن متصل است می‌فرستد و وابسته به شرایط و مواردی که برای آن تعریف شده عملکردهای مختلفی را فعال می‌کند. این حسگرها عموماً در سیستم‌های امنیتی خانگی و تجاری و همچنین در سیستم‌های روشنایی استفاده می‌شود. حسگرهای حرکتی در طول زمان برای موارد بیشتری مورد استفاده قرار گرفتند و امروزه حتی در کنسول‌های بازی نیز از این قطعات استفاده می‌شود.

سنسورهای حرکتی به طور کلی به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند:
سنسورهای مادون قرمز غیرفعال (PIR)، سنسورهای مایکروویو ، سنسور لیزری و سنسور الترا سونیک

سنسورهای حرکتی مادون قرمز (PIR)

سنسورهای حرکتی مادون قرمز (PIR) با تشخیص تغییرات در میزان تابش مادون قرمز توسط اجسام متحرک کار می‌کنند. اجسام زنده مانند انسان‌ها و حیوانات گرمای زیادی از خود ساطع می‌کنند. این گرما به صورت امواج مادون قرمز ساطع می‌شود. سنسورهای حرکتی مادون قرمز با استفاده از یک گیرنده مادون قرمز تغییرات در میزان تابش مادون قرمز را تشخیص داده و آن را به‌عنوان حرکت تفسیر می‌کنند.

سنسورهای حرکتی مایکروویو

سنسورهای حرکتی مایکروویو با استفاده از یک فرستنده و گیرنده مایکروویو تغییرات در میزان جذب امواج مایکروویو را تشخیص می‌دهند.
هنگامی که یک جسم متحرک در مقابل سنسور حرکتی مایکروویو قرار می‌گیرد، میزان جذب امواج مایکروویو در آن ناحیه تغییر می‌کند. این تغییر در جذب امواج مایکروویو توسط گیرنده مایکروویو سنسور تشخیص داده شده و باعث فعال‌شدن سنسور می‌شود.

سنسور حرکتی لیزری

سنسور حرکتی لیزری یکی از انوع سنسورهای حرکتی است که از پرتو نور لیزر برای تشخیص حرکت اشیا یا افراد در یک محیط استفاده می‌کند. این سنسورها می‌توانند برای اهداف مختلفی مانند امنیت، اندازه‌گیری فاصله، اندازه‌گیری سرعت و… به کار گرفته شوند. سنسورهای حرکتی لیزری از دو قسمت فرستنده و گیرنده تشکیل شده‌اند. فرستنده یک پرتو نور لیزری را در محیط پخش و گیرنده بازتاب آن را دریافت می‌کند. اگر یک جسم یا یک فرد در مسیر پرتو قرار بگیرد، بازتاب پرتو تغییر کرده و سنسور حرکت را تشخیص می‌دهد.

سنسورهای حرکتی التراسونیک

سنسورهای حرکتی التراسونیک از انواع سنسور حرکتی هستند که امواج صوتی با فرکانس بالا را در محیط پخش کرده و بازتاب آنها را اندازه‌گیری می‌کنند. اگر بازتاب امواج تغییر کند، برای سنسور به این معنی است که حرکتی در محیط وجود دارد. این سنسورها توانایی شناسایی حرکت‌های کوچک و دقیق را دارند، اما ممکن است توسط صداهای محیط تحت تأثیر قرار گرفته و دچار تشخیص اشتباه شوند.

اگرچه انواع سنسورهای حرکتی بر اساس فناوری را می‌توان به مدل‌های رایج‌تر اولتراسونیک، مادون قرمز، مایکروویو و لیزری تقسیم کرد، این سنسورها می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشند که در ادامه به چهار مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع سنسورهای حرکتی امنیتی

سنسورهای حرکتی امنیتی ازجمله انواع سنسور حرکتی دزدگیر هستند که می‌توانند برای تشخیص ورود افراد غیرمجاز به ساختمان یا محیط مورد استفاده قرار گیرند. سنسورهای حرکتی امنیتی معمولاً از نوع مادون قرمز یا مایکروویو بوده و می‌توانند در محیط‌های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرند. سنسور حرکتی دزدگیر فضای باز و سنسور حرکتی آژیر دار از انواع سنسورهای حرکتی هستند که در منازل و سایر محیط‌ها کاربرد فراوانی دارند.

سنسور حرکتی روشنایی هوشمند

سنسورهای حرکتی می‌توانند برای فعال کردن سیستم روشنایی هوشمند ساختمان در صورت تشخیص حرکت در محیط مورد استفاده قرار گیرند. امروزه، انواع سنسور حرکتی روشنایی را می‌توان در منازل و محیط‌های اداری استفاده کرد که می‌توانند به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین ایجاد حس امنیت بیشتر کمک کنند. سنسور حرکتی لامپ، انواع سنسور حرکتی برای روشنایی راه پله و سنسور حرکت چراغ از انواع سنسورهای حرکتی روشنایی هستند که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.
با استفاده از کلید وپریز هوشمند میتوان زمان روشن ماندن لامپ ها و چراغ های کار گذاشته شده در راهرو و یا بقیه ی مکان های مورد نظر را تنظیم کرد. کلید و پریز های هوشمند تایمر دار با تنظیم برای مثال ۳۰ ثانیه از لحظه ی روشن شدن لامپ به کاربرد صرفه جویی در مصرف انرژی هم کمک میکنند.
انواع پنل های هوشمند و کلید های لمسی وجود دارند که شما میتوانید از آن ها برای سیستم سنسور های حرکتی استفاده نمایید.

سنسور حرکتی کنترل دسترسی

سنسورهای حرکتی می‌توانند برای کنترل دسترسی به یک ساختمان یا محیط مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال، می‌توان از سنسور تشخیص حرکت انسان برای باز کردن درب ورودی ساختمان استفاده کرد

سنسورهای حرکتی توکار و سقفی

امروزه انواع سنسورهای حرکتی در مدل‌های توکار و سقفی نیز به بازار عرضه شده‌اند. این نوع سنسورها نسبت به سنسورهای حرکتی روکار، ظاهری زیباتر و منظم‌تر دارند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند. سنسور حرکتی توکار، انواع سنسور حرکتی سقفی و سنسور تشخیص حضور انسان سقفی می‌توانند به‌منظور افزایش امنیت محیط، کنترل روشنایی، کنترل دسترسی یا حتی تغییر دمای محیط به‌کار گرفته شوند. این سنسورها معمولاً در اماکنی که نیاز به صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارند، مانند راه‌پله‌ها، پارکینگ‌ها، حیاط‌ها و اتاق‌های خواب استفاده می‌شوند.
استفاده از حسگرهای حرکتی مزیت‌های قابل توجهی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده:
• افزایش امنیت:
همانطور که اشاره شد حسگرهای حرکتی برای تشخیص حرکت ساخته شده‌اند و از این رو علاوه بر اینکه در سیستم‌های امنیتی کاربرد دارند حتی در استفاده‌ی آن‌ها در سیستم‌های روشنایی یا موارد دیگری از این قبیل به شما کمک می‌کند تا حرکت‌های مشکوک را شناسایی کنید و از هرجای دیگر محل متوجه آن شوید.

• صرفه جویی در انرژی:
سیستم‌های روشنایی دارای حسگر حرکتی نسبت به سیستم‌های روشنایی معمولی صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف انرژی دارند؛ چراکه این نوع سیستم‌ها صرفا به صورت صفر یا صدی کار نمی‌کنند و نیازی نیست که تمام وقت آن‌ها را روشن بگذارید؛ بلکه با تشخیص حرکت روشنایی را فعال کرده و وقتی حرکتی در محیط نباشد به طور خودکار خاموش می‌شود.

• قابلیت تنظیم حساسیت:
یکی دیگر از امکانات حسگرهای حرکتی قابلیت تنظیم حساسیت آن‌هاست؛ به طوریکه شما با توجه به شرایط و نیاز خود می‌توانید آن را حساس‌تر یا غیرحساس‌تر کنید.

• عملکرد مناسب در شرایط نوری مختلف:
سنسورهای حرکتی به دقت طراحی شده‌اند و یکی از قابلیت‌های مهم آن این است که می‌توانند هم در تاریکی و هم در روشنایی حرکت را شناسایی و پردازش کنند. بنابراین در محیط‌های مختلف قابل استفاده هستند.

• نصب آسان:
علاوه بر همه ویژگی‌های ذکر شده نصب این سنسورها نیز بسیار آسان است و نیاز به امکانال تمهیدات ویژه‌ای ندارد.