قوطی پریز برق
18
اردیبهشت

انتخاب بهترین قوطی برق برای نصب کلید و پریز

زمانی که نیاز به نصب کلید و پریز توکار هست باید نوعی نگه دارنده برای دیوارهای بتنی و گچی  در نظر بگیریم که بتوان کلیدوپریز را روی آن نصب کرد. منظور از نگهدارنده، قوطی کلید پریز است که به قوطی توکار ، قوطی پلاستیکی و همچنین قوطی کنافی هم گفته می شود.

در کشورهای مختلف ابعاد کلید پریز ها باهم متفاوت هستند. تفاوت این ها هم به لحاظ ابعاد و به صورت ظاهری است. بعضی کشورها از استاندارد بریتیش تبعیت می کنند و برخی دیگر از استاندارد جرمن که در کشور ما نیز از استاندارد جرمن تبعیت می شود. برای شناسایی نوع استانداردهای کلید پریز فقط کافیست نگاه اجمالی به آن بیندازیم. کلید پریزهای جرمن،بریتیش، آمریکن و غیره براحتی از هم قابل تشخیص هستند.

 به همین دلیل است که گاهی پس از خرید یک تلفن همراه نیاز به یک تبدیل دو به دو یا سه به دو برای متصل کردن شارژر به پریز برق پیدا می کنید. در واقع متفاوت بودن چند شاخه های برق شارژر ها به علت تفاوت در استاندارد کلید پریزهای کشورهای مختلف است. اینکه گاهی اوقات بعد از  خرید تلفن همراه نیاز به یک تبدیل دو به دو و یا سه به دو برای اتصال شارژر دارید به دلیل تفاوت چندشاخه برق در کشورهای مختلف است.

قوطی کلید و پریز جرمن

استاندارد کلید پریزهای ایران همان کلیدپریز جرمن است  استاندارد قوطی های جرمن به ابعاد ۷ *۷ ارائه میشوند عمق قوطی ها ۷ تا ۳ سانتی متر است که مناسب ترین نوع آنها عمق ۵ سانتی متر است که مناسب ترین نوع برای کلید پریزهای معمولی و غیر هوشمند است.

 

قوطی کلید کنافی

این نوع قوطی ها زمانی استفاده می شود که کلید پریزها  در دیوارهای کنافی یا کاذب نصب شوند. برای کم کردن فشار در دیوارهای کا‌ذب از کلید پریزهای کنافی  استفاده می شود به جهت اینکه بدون آسیب به دیوارها قابلیت نصب دارند.

 

 

نکات مهم در خرید قوطی های کلید و پریز

  • اولین مورد جنس و مواد به کار رفته است. استفاده از مواد و پلاستیک نو که باعث افزایش طول عمر و کارکرد مناسب آن میشود متاسفانه اکثر قوطی های عرضه شده در بازار از مواد بازیافتی ساخته شده اند که به مرور زمان باعث پوسیدگی و خرابی میشود.
  • دومین نکته انعطاف پذیری قوطی هاست. اگر جنس پلاستیک خشک باشد با وارد کردن اندکی فشار دچارشکستگی و خورد می شود.
  • بعد از کیفیت قوطی ها نکته ی قابل توجه نصب آنهاست .یک قوطی مناسب باید دارای برآمدگی هایی باشد که بعد از مرحله گچ گیری  به صورت محکم و ثابت در جای خود بماندو لقی نداشته باشد. . از طرف دیگر قوطی باید محل هایی را در اطراف و پشت داشته باشد تا با باز کردن در پوش های آن ها بتوان سیم های برق را به قوطی وارد و خارج نمود. وجود درپوش ها بر روی این حفره ها سبب می شود که هنگام گچ گیری گچ به داخل قوطی وارد نشود. نکته مهمی که باید به آن توجه نمود امکان پیچ کردن کلید پریز بر روی قوطی است که برخی از سازندگان این قوطی ها ۲ یا ۴ محل را برای پیچ کردن کلید پریزها بر روی قوطی در نظر می گیرند تا زمان بیرون کشیدن دوشاخه ی برق، کل مکانیزم داخل پریز برق از داخل قوطی بیرون نیاید.

حالا سوال اینجاست که از قوطی به هم پیوسته و یا تکی استفاده کنیم؟

اگر در مرحله ی انتخاب کلید پریز هستین و هنوز قوطی گذاری برای کلیدوپریز ها انجام نشده است، باید تصمیم بگیرید که آیا قصد استفاده از قاب های تک خانه و به صورت تک تک و جدا از هم دارید و یا قاب های چند خانه و منسجم. در برخی از برند های کلید و پریز مانند کلید پریز های زم، امکان انتخاب قاب های تک و چند خانه وجود دارد.

اجرا شده به صورت تک تک، قاب کلید پریز تکی

 

 

اجرا شده به صورت پیوسته، قاب کلید و پریز دوتایی

برای استفاده ازقاب های  کلید پریز چندتایی باید در هنگام گچ بری از قوطی های به هم پیوسته استفاده کنیم که در هنگام بستن کلید و پریز چندتایی دچار مشکل نشویم برای مثال برای کلیدوپریز چهارتایی باید مانند تصویر زیر قوطی را داخل دیوار جاسازی کنید. به همین ترتیب برای قاب های کلید پریز دو خانه و سه خانه از قوطی های بهم چسبیده استفاده می کنیم.

در صورت استفاده از قاب های تکی ، قوطی ها به صورت تک تک و جدا از هم داخل دیوار نصب می شوند مانند تصویر زیر: