نور درس خواندن
01
خرداد

چه نوری برای مطالعه مناسب است

نور مناسب مطالعه چه نوری است؟ آیا می دانستید که شدت و تابش نور می تواند بر میزان یادگیری شما تاثیر بگذارد؟ نور زرد را برای مطالعه ترجیح می دهید یا سفید؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا به پاسخ این سئوالات برسید

اگر اهل مطالعه باشید بهتر از هر کس می دانید که برای داشتن یک مطالعه مفید و موثر ابتدا باید نور مناسب آن را تامین کنید، زیرا نبود نور مناسب مطالعه ، می تواند به چشمان ما آسیب برساند و حتی بر میزان یادگیری ما تاثیر بگذارد. اما قبل از اینکه از خود بپرسیم پس چه نوری برای مطالعه مناسب است اجازه دهید شما را با چند نکته آشنا کنیم!

نور مناسب مطالعه زرد است یا سفید؟

نور زرد را دوست دارید یا سفید؟کدام بهتر است؟ این سوالی است که ممکن است بارها به آن رسیده باشید ولی به جواب درست نه! می توانیم با اطمینان بگوییم که بهتر بودن هر یک از این دو کاملا به سلیقه و عادت شما بستگی دارد عده ای به مطالعه با نور زرد عادت دارند و برخی هم نور سفید را ترجیح می دهند، و حتی تعدادی نیز این دو نور را باهم ترکیب می کنند، استفاده و به کار بردن هرکدام از این ها کاملا به سلیقه و عادت افراد بستگی دارد!

نور مطالعه

نور بر یادگیری تاثیر می گذارد؟

بارها در مقالات قبلی اشاره کرده ایم که هر بخش از خانه متناسب با فعالیتی که در آن صورت می گیرد باید به یک میزان نور مشخص دریافت کند. به واحد شدت نور مورد نیاز برای هر قسمت از خانه لوکس می گویند، کارشناسان شدت نور مورد نیاز برای انجام فعالیت در هر قسمت از خانه را به این صورت تعیین نموده اند: برای نمونه در اتاق نشیمن و پذیرایی ۲۰۰ لوکس، اتاق خواب ۱۸۰ لوکس ، آشپزخانه ۲۵۰ لوکس و شدت نور لازم برای محیط های آموزشی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ لوکس. اما حتی شدت و میزان تابش نور برای انجام هر فعالیت بسته به عادت چشم و سلیقه افراد دارد و نمی توان یک نظریه کلی برای این مورد داشت.

براساس آخرین تحقیقات انجام شده بر روی گروهی از دانش آموزان، روشنایی و نور مناسب محیط مطالعه، بر روی یادگیری، تمرکزو انجام محاسبات دانش آموزان تاثیری مستقیم می گذارد.

نور مناسب درس خواندن

به جهت تابش نور دقت کنید، بهترین جهت تابش نور برای مطالعه این است که از کنار و از بالا به پایین بر روی کتاب تابانده شود، نور نباید به طور مستقیم بر صفحه کتاب تابیده شود و نباید از سطح کاغذ انعکاس داشه باشد، زیرا انعکاس مستقیم نور از صفحه می تواند به چشم آسیب برساند.

در شدت نورپردازی زیاده روی نکنید! همانطور که اشاره کردیم نور کم می تواند به چشمانتان آسیب برساند، اما نورپردازی زیاد هم این ضرر را دارد، زیرا نور زیاد باعث ایجاد خیرگی، دقت و تمرکز زیاد بر روی اجسام می گردد، که این مورد نیز می تواند باعث خستگی و صدمه به چشم شود.

آباژور رومیزی

با نور طبیعی، مطالعه لذت بخش می شود!

از راه ها و طرق مختلفی می توان نور مناسب برای مطالعه را تامین کرد! یکی از این راه ها نور طبیعی است. به قسمتی از خانه که آن را برای مطالعه انتخاب کرده اید نگاه کنید، آیا پنجره های بزرگی دارد؟ اگر جواب شما بله است، نشان دهنده ی خوش شانسی شماست!

وجود پنجره های بزرگ در یک اتاق همیشه مزیت است، به خصوص اگر آن اتاق فضایی برای مطالعه باشد، بنابر تحقیقات انجام شده نور طبیعی، بهترین نور برای مطالعه به حساب می آید و علاوه بر این می تواند احساس شادابی به شما بدهد و از افسردگی دورتان کند!

البته این بدان معنا نیست که میز اتاق خود را درست روبروی پنجره قرار دهید، تابش مستقیم نور آفتاب می تواند به بدن شما آسیب هایی جدی وارد کند، کافی است میز مطالعه را جایی بگذارید که کمی نور گیر باشد، بقیه امور را به نور طبیعی بسپارید. اگر می خواهید پنجره را بپوشانید از پرده های حریر و توری استفاده کنید، پرده های سنگین و تیره نور را به خود جذب می کنند و از ورود آن به خانه جلوگیری می کنند.

نور طبیعی می تواند تا ساعاتی از شبانه روز نیاز شما را به روشنایی رفع کند، اما با رفتن خورشید و نبود نور طبیعی چه بکنیم؟ باید به سراغ منبع های مصنوعی نور برویم!

نور مناسب مطالعه

چراغ مطالعه، ساده ترین راه برای رسیدن به بهترین نور

منابع مصنوعی و چراغ ها نیاز ما به روشنایی را در غیبت خورشید و نور طبیعی جبران می کنند، مخصوصا اگر این روشنایی برای مطالعه باشد که به سطح بیشترو بالاتری از نوردهی معمول و متوسط اتاق احتیاج دارد. در اینجا به .چند نوع چراغ که مناسب مطالعه هستند اشاره می کنیم

چراغ هالوژن ها و لوسترها را به کار بیاندازید!

لوستر ها همیشه به عنوان منبع مرکزی نور شناخته می شوند، شاید خیلی ها لوستر را منبع نور مناسبی برای مطالعه ندانند اما، این چراغ آویزهای بزرگ نیز برای ایجاد روشنایی مناسب مطالعه به کار می آیند. یک لوستر برای منبع مرکزی و اصلی نورپردازی برای اتاق انتخاب کنید در کنار آن چراغ های هالوژن را بیاورید که با نور نقطه ای که در سرتاسر اتاق پخش می کنند، به یک نور ملایم و زیبا برسیم. استفاده از چراغ های هالوژن و لوسترها در کنار هم لایه های مختلفی از نورپردازی را در سطح اتاق ایجاد می کند که می تواند برای مطالعه بسیار مناسب باشد. برای دیدن مدل هایی از چراغ هالوژن سقفی روی لینک هالوژن سقفی کلیک نمایید.

نورپردازی مطالعه

چراغ مطالعه، همیشه محبوب، همیشه دوست داشتنی

نمی توان وقتی صحبت از نور مناسب مطالعه می شود حرفی از چراغ های مطالعه به میان نیاورد! این چراغ ها به سادگی نور مناسب را فراهم می کنند و از بالا به پایین و به صورت مایل به صفحه کتاب می تابند. چراغ های مطالعه را به ۳ دسته کلی تقسیم می کنند، چراغ های رومیزی، چراغ های ایستاده و چراغ های دیواری!

اگر دوست دارید در اتاق نشیمن و پذیرایی خود کمی مطالعه داشته باشید در کنار یک مبل نرم و راحت، یک آباژور ایستاده بگذارید! این آباژور ها فضایی گرم و دنج را برای شما فراهم می کنند.

خیلی ها قبل از خواب کمی مطالعه می کنند، اگر در این دسته قرار دارید می توانید از چراغ های کنار تختی و دیواری استفاده کنید، این چراغ ها مدل ها و طرح های متنوعی دارند و در سبک های مدرن و کلاسیک یافت می شوند، می توانید از چراغ هایی که قابلیت چرخش و جهت دهی به نور را دارند بهره ببرید تا هر زمان که می خواهید نور را به هر قسمت از کتاب بتابانید.

چراغ های مطالعه رومیزی را برای میزکار و تحریر بگذارید آن ها را در قسمتی از میز که مایل هستید نور بر صفحه کار و کتاب بتابد بگذارید! چراغ های مطالعه فضای خیلی کمی را از سطح میز اشغال می کنند، در هنگام خرید چراغ مطالعه به اندازه و ارتفاع آن ها
.میزان نور پاشی و بعد به زیبایی آن ها دقت کنید، برخی از این چراغ ها دارای پایه ی متحرک و جهت دهی به نور هستند که به شما اجازه می دهند نور را بر اساس سلیقه و البته نیاز خود بر روی میز بتابانید.

نور مناسب درس خواندن