توپ رو سیم1
11
دی

توپ های رنگی روی سیم برق چیست ؟

توپ های رنگی روی سیم برق چیست؟

از زمان کودکی این سوال در ذهن همه ی ما بوده که این توپ های رنگی برای چه روی سیم ها قرار دارند؟ کار آنها چیست و چطوربه بالای دکل برق و روی سیم ها انداخته شده و یا گذاشته شده است ؟
در این مقاله قرار است به این سوالات بپردازیم :
استفاده از توپ های نشانگر در خطوط برق به دهه ۱۹۵۰ برمی گردد، زمانی که اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده یک نگرانی رو به رشد ایمنی را تشخیص داد و آن هم برخورد هواپیماها با خطوط انتقال بود .
توپ های روی سیم های برق بر روی کابل های برق فشار قوی که در ارتفاعات بالا قرار دارند نصب می شوند. این توپ های پلاستیکی رنگ  شده را اکثر مواقع می توان در بزرگراه ها، در مناطق کوهستانی و دره ها، روی سیم های برقی که از بالای دریا، دریاچه ها و یا رودخانه‌ها میگذرند و مهم تر از همه در اطراف فرودگاه‌ ها مشاهده کرد.

 

توپ رو سیم

اهمیت استفاده از توپ های نشانگر

چند نظریه برای استفاده از این توپ ها مطرح شده است:
اولین نظریه این است که این توپ ها برای هشدار ایمنی روی سیم های برق نصب میشوند تا به پرنده های مصنوعی وقتی که در ارتفاعات پایین در حال پرواز هستند مانند هلیکوپتر و هواپیما هشدار وجود این سیم ها را بدهند. همینطوربه دلیل اینکه جاده های زیر دکل ها بسیار عریض هستند وعبور ومرور از زیر آن ها زیاد است و در اثر گرما و سرما طول سیم ها زیاد و کم میشود این توپ ها روی این سیم ها قرار میگیرند که برای عابران قابل مشاهده باشد.
نظریه بعدی مربوط به فاصله ی دکل ها میباشد . به فاصله ی بین دو دکل از هم اسپن گفته میشود . وقتی اسپن دکل ها کوتاه باشد از توپ های توخالی استفاده میشود و همچنین اگر اسپن بلند باشد از توپ های توپر استفاده میشود که معمولا داخل آنها یک سری فنر قرار داده شده است.اکه به دلیل اینکه فاصله ی دکل های برق از هم زیاد هستند واین اتفاق باعث میشود که سیم های متصل بین دو دکل مقداری بصورت شل تر بایستند و یا به اصطلاح شکم بدهند.اگر برای جلوگیری از شل ایستادن سیم ها آنها را بکشند در اثر ضربه ای کوچک این سیم ها ارتعاش پیدا میکند و باعث اختلال در سیستم انتقال و فرسودگی سریعتر سیم ها میشود پس وقتی سیم ها کشیده میشوند چند وزنه که همان توپ ها باشند به سیم وصل میشود تا ارتعاشات را میرا کند و از بین ببرد.

 

اسپن

رنگبندی توپ ها

رنگی که برای استاندارد بین المللی استفاده میشود رنگ نارنجی است و به دلیل مشخص بودن از فاصله های زیاد این رنگ انتخاب شده است. با این حال از رنگ های دیگر مانند قرمز ،سفید،زرد و مشکی نیز استفاده میشود .رنگ سفید و زرد بیتر در حوالی رود خانه و دره ها مورد استفاده قرار میگیرد و رنگ نارنجی و قرمز در جاده های عریض استفاده میشود و مشکی این رنگ ها در دو نیمکره قرار میگیرد.

 

555

ساختارنشانگرها

اندازه ی این توپ ها از بیست اینچ تا سی و شش اینچ متغیر است و چیزی حدود ۱۷ پوند (۷.۷ کیلوگرم ) وزن دارند. در دره ها و رود خانه ها و مسیرهایی که به عمق های آبی ختم میشود اندازه ی آنها نمیتواند از ۳۶ اینج و ۹۱سانتی متر کمتر باشد.
توپ های کوچکتر ۲۰ اینچی (۵۱ سانتی متر) تنها میتوانند روی خطوطی نصب شوند که ارتفاع‌شان از سطح زمین کمتر از ۵۰ فوت(۱۵متر)باشد یا در فاصله ی۱۵۰۰ فوت(حدودا۴۸۵ متر) از خروجی باند یک فرودگاه باشند .

 

 

vvvv

بهترین متریالی که برای این توپ ها قابل استفاده است فایبرگلاس است اما عمدتا از آلمینیوم استفاده میشود و رنگ های پوششی بسیار کیفیت بالاکه در برابر نور خورشید و سرما مقاوم باشد .

نصب توپ ها

این توپ ها باید روی سیم برقی که بالاترین ارتفاع را دارد نصب شوند. در برخی مواقع که در مرتفع‌ ترین نقطه دکل چند سیم با هم وجود دارند، توپ ها به نوبت روی هر سیم با حفظ همان فاصله‌ی استاندارد ۲۰۰ فوتی نصب می شوند. این روش باعث می شود وزن توپ ها در سرتاسر سیم به طور مساوی تقسیم شود.
پس متوجه شدیم که علت گذاشتن توپ بین کابل‌های برق چیست و این توپ های رنگی دقیقا چه استفاده ای دارند. شاید باورش سخت باشد که توپ هایی که از دور تا این حد کوچک به نظر میرسند، باعث جلوگیری از برخوردهای احتمالی هوایی و صدمه دیدن ساختار سیم های برق شوند، اما واقعیت این است که اهمیت کاربرد توپ روی سیم برق از چیزی که فکر می کنیم بسیار بیشتر است.

 

توپ رو سیم1