24
تیر

اصول نورپردازی اتاق کودک

نورپردازی اتاق کودک یکی از مهمترین و چالشی ترین موارد در نورپردازی بخش های مختلف خانه است. زیرا علاوه بر اینکه اتاق کودک همچون اتاق‌ها و ففضاهای دیگر باید هماهنگ با چیدمان فضا و دکور آن نورپردازی شود، توجه به حساسیت‌های کودک و در نظر گرفتن محدوده فعالیت‌هایش در طی زمان‌های مختلف روز نیز حائز اهمیت بوده و باید به هنگام نورپردازی در نظر گرفته شود.

پرهیز از نور شدید مهم‌ترین نکته در نورپردازی اتاق کودک است.

به سبب حساسیت‌های چشم کودک به ویژه در سنین پایین‌تر استفاده از نور شدید باعث تحریک چشم کودک می‌شود و ممکن است حتی بر روند خواب و استراحت یا نحوه رفتاری او نیز اثرگذار باشد.
برای کنترل نورپردازی اتاق کودک و حفظ میزان مناسبی از شدت نور موارد زیر توصیه می‌شود:

o از لامپ‌های بزرگ و یا لامپ‌هایی با تابش نور نقطه‌ای استفاده نکنید!
استفاده از لامپ‌های هالوژنی نسبت به لامپ‌های بزرگ شدت نور کمتری دارند و برای استفاده در نورپردازی اتاق کودک گزینه‌های بهتری به نظر می‌رسند.

o از نور مخفی استفاده کنید!
نور مخفی جایگزین خوبی برای منابع روشنایی مستقیم و با شدت نور زیاد است؛ استفاده از نور‌های خیره‌کننده برای کودک توصیه نمی‌شود و نور مخفی می‌تواند به خوبی روشنایی ملایمی را در فضا ایجاد کند و از نور مستقیم و خیره‌کننده در اتاق کودک بکاهد

o دیمر نصب کنید!
باید به این نکته توجه کرد که یک شبانه روز فعالیت‌های مختلف و گسترده‌ای را شامل می‌شود. نور پردازی اتاق کودک باید به گونه‌ای باشد که در تمام طول روز و برای تمام فعالیت‌های یک کودک قابل تنظیم باشد. استفاده از دیمر می‌تواند به خوبی نور اتاق را در زمان‌های مختلفی از روز اعم از هنگام بازی، هنگام استراحت یا خواب، هنگام تماشای تلویزیون یا فعالیت‌هایی با تحرک کمتر کنترل کند و میزان نور مورد نیاز را در فضای اتاق ایجاد کند.
در این صورت فعالیت‌های کودک نیز با شدت نور تنظیم می‌شود و درک کارهایی که باید در زمان‌های مختلف روز انجام دهد برایش آسان‌تر است.

o بهترین استفاده را از نور خورشید داشته باشید!
ضرورت استفاده از نور طبیعی خورشید در مواقعی از شبانه روز قابل انکار نیست. بنابراین علاوه بر اینکه استفاده از نوع درست چراغ‌ها و لامپ‌ها مهم است باید بتوان به طرز صحیحی نور طبیعی خورشید را هم در فضای اتاق کنترل کرد.
برای این منظور شما باید از نوع پرده ای مناسب استفاده کنید تا هم به نوعی باشد که در مواقع غیر‌ضروری میزان پوشش مناسبی داشته باشد و کودک را از خواب بیدار نکند و هم در مواقع دیگر روز حد مطلوبی از نور را وارد فضای اتاق کند.

تعیین رنگ مناسب نورپردازی نیز یکی دیگر از موارد حائز اهمیت است.

در انتخاب رنگ مناسب نورپردازی اتاق کودک باید پس از در نظر گرفتن علایق و سلایق کودک تاثیر رنگ ها نیز در نظر گرفته شود. به طوری برخی رنگ‌ها تاثیر منفی بر روحیه کودک دارند و معمولاً در این قبیل موارد از رنگ‌های ملایم و آرامش‌بخش استفاده می‌شود.
غالباً استفاده از نورهای تک‌رنگ سفید یا زرد جلوه مطلوبی به فضا نمی‌دهد و معمولاً از ترکیب این دو رنگ استفاده می‌شود. همچینین استفاده از نورپردازی‌هایی با رنگ‌های ملایم مانند رنگ آبی روشن و سبز در اتاق های کودک رایج است؛ چراکه حالتی مملو از آرامش را برای کودک که هنوز به نور های تند و خیره کننده حساس است ایجاد می‌کند.

در نهایت اصلی‌ترین نکته‌ای که در نورپردازی اتاق کودک باید در نظر گرفته شود کنترل شدت نور است؛ در کنار راهکار‌های کنترل نور در اتاق کودک شما باید به رنگ نورپردازی اتاق هم توجه کنید تا هم با دکور مورد نظر شما هماهنگ باشد و هم برای کودک زننده نباشد و اثر نامطلوب بر جای نگذارد.